fredag 18 mars 2011

Långpasset

God morgon alla löparvänner

Idag är det tänkt att jag ska ge mig på veckans långpass. Min löparform håller i dagsläget inte toppklass så jag orkar inte springa så länge. Jag ska dock försöka att springa i 40 minuter. Varför jag försöker att ha ett långpass varje eller varannan vecka beror på att långpasset förbättrar min (en löpares) syreupptagningsförmåga. Långpasset bidrar också till att stärka hjärtat samt kan också ge självförtroendet en kick uppåt, då man märker att man faktiskt klarar av att springa längre än man tror. Jag tycker att ett lagom långpass ska vara ungefär dubbelt så långt som ditt vanliga löppass. För min del springer jag ungefär 5km i vanliga fall, vilket skulle innebära att jag på mina långpass ska springa ungefär en mil. Då jag idag har planerat att springa i 40 minuter så når jag ju inte riktigt upp till detta mål, men kanske om några veckor.
Meningen med långpasset är att man ska springa i ett långsammare tempo än vanligt, ett vanligt riktmärke är att man inte ska springa fortare än att man kan prata samtidigt som man springer. Ikväll vet vi hur det gick :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar