onsdag 16 februari 2011

Tyngdlyftarbröd

Hej!

Idag tänkte jag bjuda på ett brödrecept som jag kallar för "Tyngdlyftarbröd". Den enkla anledningen till namnet är att brödet innehåller en del nyttigheter samt är rejält.

Ingredienser
2.5 dl mjölk
2.5 dl vatten
50 g smör
50 g jäst
0.5 dl sirap
en nypa salt
en nypa socker
ca 10 dl vetemjöl

Till detta tillsätts följande efter eget önskemål:
vetekli
rågkross
havregryn
solroskärnor
linfrö

1. Börja med att smälta smöret i en kastrull och tillsätt sedan mjölken och vattnet. Låt värmas tills en fingervarm temperatur uppnås.
2. Dela jästen och lägg i en bunke. Tillsätt sedan vätskan från punkt 1 ovan. Tillsätt sedan de övriga ingredienserna och arbeta fram en deg. Knåda degen väl och låt den sedan jäsa i 40-45 min.
3. Sätt på ugnen på 225 grader C och börja sedan baka ut degen. Degen ska göras till 4 lika stora brödkakor. När detta är gjort ska brödkakorna vila i 15-20 min.
4. Grädda dem sedan i mitten av ugnen i cirka 8 min. 

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar